Beta

Onsdag 3. februar

Jozef van Wissem & Maria W Horn (NL+S)

Om koncerten

Hollandske Jozef Van Wissem er både en avantgardekomponist såvel som en baroklutenist. Han har aktualiseret barokinstrumentet i bredere kredse og har bragt det ind i populærkulturen.

I 2013 vandt han Soundtrack Award for bedste filmmusik på Cannes Film Festival for tonerne til ’Only Lovers Left Alive,’ som er en vampyrfilm af Jim Jarmusch. Han har optrådt over 1000 solo lut shows på koncertsteder rundt om i verden, herunder prestigefyldte rockfestivaler som All Tomorrow’s Parties og Primavera Sound, spille hans sorte, one-of-a-kind baroklut bygget specielt til ham.

“You do not need to understand compositional idiom to be mesmerised by his hall-of-mirrors instrumentals”
– MOJO

“His compositions are mystic and set in hypnotic darkness”
– NPR’s All Things Considered

https://www.facebook.com/jozef-van-wissem-103993546315254

Medier
Lyt til Jozef van Wissem
Call of the First Aethyr
2:57

Maria W Horn S

Om koncerten

Maria W Horn er en komponist med base i Stockholm. Hun undersøger manipulation af tid og rum gennem soniske ekstremer – oscillerende mellem minimalistiske strukturer og effektelektronik, der udnytter både digital og analog synth samt akustiske instrumenter samt audiovisuelle komponenter. Hendes arbejde undersøger aspekter af den menneskelige opfattelsesevne – hvordan audiovisuelle overloads og tab af perceptuelle stimuli kan transcendere hverdagen og fremkalde alternative mentale tilstande.

Af større optrædender kan nævnes: MUTEK Mexico City, Insomnia Festival Tromsø, Stanford Live, CTM Festival Berlin, Madeira Digital, LOST Festival Parma på Labirinto Della Masone (Ulver, Sunn O))) osv.), MUTEK Montreal, Counterpulse San Francisco, Euphonic festival Barcelona, Flussi Festival Avellino, Tresor Berlin, Lumen Sverige.

“Linking the methodologies of composition and satanic ritual, [the album Kontrapoetik] was suitably dark and catarctic, its pitch black drones like a discovery from an ancient site. For the follow-up Epistasis, Horn’s focus switches from political narratives to an interior evocation that is visceral and desolate, stretching her drone work even furthermore a four track song cycle of icy minimalism.”
– The Wire

https://www.facebook.com/MariaWHorn

Medier
Lyt til Maria W Horn
Epistasis
9:31